niedziela, kwietnia 07, 2019

"Przysłowiowy zawrót głowy" wydawnictwo AWM


"Przysłowiowy zawrót głowy"
wyd. AWM
autor wierszyków Katarzyna Vanevska
ilustracje Marcin Piwowarski

Czy zdarza się Wam w życiu codziennym używać przysłów, metafor i cytatów? Mi dosyć często. Skąd to wiem? Od dzieci. Tak zgadza się od dzieci. Nasze pociechy są rewelacyjnymi słuchaczami ( a najbardziej w tedy gdy nie powinny ). Często słysząc jakieś powiedzonko reagują śmiechem i próbują samodzielnie je zinterpretować, niekiedy rozumiejąc je dosłownie. Dla nas dorosłych przysłowia to chleb powszedni, choć przyznam się, że z niektórymi i ja mam problem. A czym są dla dzieci? Dla dzieci są okazją do zadawania ciekawych i niekiedy zabawnych pytań. 


Czy mieliście kiedyś kłopot z wytłumaczeniem dziecku jakiegoś przysłowia? A może sami nie rozumiecie do dziś znaczenia któregoś z powiedzonek? U mnie odpowiedź na oba te pytania brzmi TAK!! Mimo starań dzieci wciąż obstawały przy swojej dosłownej interpretacji. Brakowało mi już pomysłów. Często prosiłam o pomoc "wujka google". Niestety nie zawsze jego definicje były zrozumiałe dla dzieci. W tamtych chwilach nie miałam pojęcia, iż istnieje książka, która mogłaby mi pomóc. Wydawnictwo AWM pomyślało jednak o nas i wydało pięknie zilustrowaną i opisaną pozycję, która powinna znaleźć się w każdym domu i przedszkolu. 


W twardej oprawie znajdziemy 23 przysłowia ułożone w kolejności alfabetycznej. Na pierwszych stronicach czeka na nas spis treści oraz dokładna instrukcja, która wytłumaczy nam jak korzystać z książki. 


Każde przysłowie zostało ciekawie, a niekiedy i zabawnie zilustrowane. Bez wątpienia obrazki zatrzymają na dłużej wzrok naszych dzieci. Wszystkim 23 powiedzonkom towarzyszą nie tylko zrozumiałe wytłumaczenia, ale i wierszyki, które umilą nam chwile z książką. Przybliżą one dzieciakom sytuację, w której dane przysłowie można wykorzystać.
 

Dodatkowo do każdej literki alfabetu przypisane są inne przysłowia do samodzielnej interpretacji. Tak więc czeka nas twórcze i kreatywne spędzenie czasu m.in. z :

* "Fortuna na pstrym koniu jeździ."
* "Pamiętaj w czas hojności na czas niedostatku."
* "Na języku miód, a w sercu lód."
* "Lepiej jest sto łez otrzeć, niż jedną wycisnąć."
* "Cierp ciało, skoroś chciało."

"Przysłowiowy zawrót głowy" to nie taka zwykła książka. To pomoc dydaktyczna, która pomoże dzieciom poznać i zrozumieć polskie przysłowia. Książka wzbogaca słownictwo, pobudza wyobraźnię i co najważniejsze zachęca do wspólnej lektury.




1 komentarz:

  1. Super �� Moja corka jest w 1 klasie i co raz częściej ma do czynienia z przysłowiami. Mi ciężko jest wytłumaczyć jej co one oznaczają, w taki sposób aby zrozumiała.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Mama do potęgi 3 , Blogger